JAK SIĘ UCZYĆ ?
KILKA WSKAZÓWEK DLA WSZYSTKICH
Każdy z nas ma sześć wiernych sług, którym zawdzięcza swoją wiedzę. Nazywają się oni:
Kto, Kiedy, Dlaczego, Co, Jak, Gdzie.
KTO się będzie uczył ? Ja !
DLACZEGO ? Bo to ważne dla mojej przyszłości.
KIEDY ? Codziennie po troszeczku.
Jeżeli przez kilka dni nic nie robimy, materiał się spiętrza, trzeba sporo nadrabiać i to wszystko staje się nieprzyjemne.
Trzeba sobie tak zorganizować czas, aby zrobić wszystko związane ze szkołą i żeby został jeszcze czas na inne zajęcia.
GDZIE ? Gdzie chcesz, gdzie ci wygodnie, gdzie
najlepiej się skupisz.
CZEGO się uczyć ? Lepiej określać sobie, co się chce osiągnąć
niż wyznaczać czas, jaki się poświęci danemu przedmiotowi. Dobrze jest przeplatać mniej interesujące przedmioty z tymi, które nas interesują.
Nie wolno zaniedbywać przedmiotu, który uważamy za nudny i męczący ! Zaniedbywanie podstawowych przedmiotów może się odbić na innych, przy których wymagane są te umiejętności.
JAK się uczyć ? Wyrabiać w sobie samodyscyplinę i robić
we właściwym czasie to, co się musi zrobić.
Starać się podchodzić do nauki z ochotą, poświęcać nauce wystarczająco dużo czasu, ale nigdy tyle, by stała się nudnym obowiązkiem.
Ucząc się dłużej robić przerwy.
DEKALOG UCZENIA SIĘ:
Do efektywnej nauki potrzeba koncentracji, zainteresowania i zrozumienia.
I. KONCENTRACJA
Musisz całą swoją uwagę skupić na tym, co chcesz wbić do głowy. Nie możesz podczas nauki myśleć o setkach różnych spraw. To naprawdę ważne!
Właściwa pora
Między 13 a 15 gwałtownie spada koncentracja, dlatego nie odrabiaj lekcji zaraz po powrocie ze szkoły. Co 30-45 minut rób przerwy (lepiej kilka krótkich niż jedną dłuższą) – napij się czegoś, posłuchaj muzyki.
• Skoncentruj się na tym, czego masz się nauczyć. Powiedz sobie wyraźnie: „Teraz będę się uczyć” i wytrwaj w tym postanowieniu.
• Wyznacz sobie nagrodę za punktualne rozpoczęcie i zakończenie pracy.
Na koniec sprawa tłumienia dźwięków dochodzących z zewnątrz.
Telewizor, radio czy kłótnie sąsiadów bardzo rozpraszają.
Nie próbuj słuchać swoich ulubionych kawałków, bo odpłyniesz i piękne plany podciągnięcia ocen trafi szlag…
Możesz też nastawić radio tak, by nie łapało żadnej stacji. Taki szum odgrodzi cię od niepożądanych dźwięków, a ty szybko o nim zapomnisz.
Jeśli jednak masz taką możliwość, ucz się w ciszy – ona najlepiej wpływa na koncentrację.
II. ZAINTERESOWANIE
Interesujesz się tym co lubisz, lubisz to, czym się interesujesz. Tak jest z przedmiotami i rzeczami, które chcemy zapamiętać. Szybciej uczysz się przedmiotów które lubisz, prawda? Te, których nienawidzisz… tu już gorzej. Co zrobić żeby “polubić” nie lubianą lekcję?
– zastanów się dlaczego właściwie nie lubisz tego przedmiotu
– spójrz na niego z innej strony, zauważ w nim to, czego nie dostrzegłeś wcześniej
– przeważnie nie lubimy przedmiotu, dlatego że nie umiemy… nie umiemy dlatego że nie lubimy. Codziennie poświęć szczególną uwagę na przedmiot którego nie lubisz/nie umiesz. Może coś się zmieni?
III.ZROZUMIENIE
Nie ucz się bezmyślnie na pamięć. Musisz wiedzieć o co chodzi w tym co zapamiętujesz…
Po przeczytaniu np. definicji lub notatki przetłumacz sobie to, co było tam napisane własnymi słowami!
Skojarzenia
Najtrudniejszy materiał możesz łatwiej przyswoić dzięki kojarzeniu wiadomości z obrazami np. z fizyki – pojęcie „ciepłe powietrze jest lżejsze niż zimne” należy powiązać z balonem, który napompowany takim powietrzem leci w górę.
• Ucząc się, staraj się kojarzyć nową wiedzę z wiadomościami już przyswojonymi.
• Szukaj śmiesznych skojarzeń. Ułatwia to zapamiętywanie.
• Podczas nauki nie zapominaj o tworzeniu wierszyków i rymowanek. Są pomocne w zapamiętywaniu wielu szkolnych wiadomości.
Bardzo ważne – urozmaicenia
Nie wolno zbyt długo koncentrować się na jednym temacie. Najlepiej „skakać” po przedmiotach
( np. po matematyce historia, później przyroda).
->CHCĘ czy MUSZĘ?
Kiedy uczysz się czegoś nie mów: muszę to zapamiętać. Mów “chcę” zapamiętać…
->TECHNIKA ZAPAMIĘTANIA
Wykorzystuj wszystkie możliwe „kanały” ( wzrok, słuch, dotyk ).
• Ucząc się używaj słuchu, wzroku i ręki – uważnie czytaj, głośno powtarzaj, pisz albo rysuj.
• Ucząc się, wybieraj ważne informacje, rób notatki, podkreślaj najważniejsze fragmenty na kolorowo.
Znajdź swoją własną technikę zapamiętywania. Jeśli:
– najszybciej zapamiętujesz to, co słyszysz: słuchaj uważnie na lekcjach, to, co chcesz się nauczyć nagrywaj na kasetę i słuchaj, lub czytaj notatki na głos
– najszybciej uczysz się czytając: najważniejsze informacje pisz kolorowymi długopisami, czytaj notatki, załóż specjalny zeszyt z najważniejszymi notatkami…
Znajdź własną metodę. Możesz na przykład układać rymowanki lub
piosenki z tego, czego masz się nauczyć.
Powtórki
Powtórz materiał po klasówce. Nie ma lepszego sposobu na ugruntowanie wiedzy.
• Ucz się ze zrozumieniem. Najlepiej powtarzaj przeczytany materiał własnymi słowami.
• Najłatwiej zapamiętujemy początek i koniec jakiegoś materiału, najtrudniej środek.
->SŁOWNIK, ENCYKLOPEDIA
Nie bój się, te książki nie gryzą, a są bardzo przydatne. Może czasem warto po nie sięgnąć.
->ŚWIATŁO
Jest ważnym elementem. Musisz uważać żeby nie było za słabe, to może popsuć ci oczy.
Najlepsze jest światło naturalne, bo przy nim czujesz się dobrze i pracujesz efektywnie.
Jeśli jesteś praworęczny ustaw biurko tak, by okno mieć po lewej stronie.
Pracując przy komputerze zadbaj, by światło nie odbijało się od monitora i cię nie raziło.
Światła sztucznego lepiej nie mieszać z naturalnym. Dobrze, żebyś miał oświetlenie górne i lampkę na biurku (jeśli jesteś praworęczny – umieść ją po swojej lewej stronie).
->MIEJSCE DO NAUKI
Jeśli często bywa tak, że próbujesz się czegoś nauczyć, ale szybko się dekoncentrujesz lub męczysz (nudzisz), to znaczy, że powinieneś przeorganizować swoje miejsce nauki.
Dobrze, gdy biurko jest duże
Wtedy wszystkie kartki i książki masz pod ręką i nie musisz biegać za nimi po pokoju (inną sprawą jest wielgachny blat zawalony różnymi szpargałami, ale o tym później).
Może nie lubisz siedzieć przy biurku? Jeśli tak jest, to znaczy, że ten ważny mebel został źle dobrany. Wysokość biurka i krzesła powinna zapewniać komfort pracy. Zwróć uwagą na to, czy się nie garbisz. Rodzice wcale nie przeginają, gdy co rusz zwracają ci uwagę na pozycję, w jakiej siedzisz. Wyprostowany kręgosłup wpływa korzystnie na oddychanie i dotlenienie mózgu.
Wybierając krzesło do nauki pamiętaj, że zbyt twarde siedzenie jest niewygodne, zbyt miękkie – usypia!
Jeśli uczysz się leżąc, nie dziw się, że zasypiasz nad książką. Lekkie napięcie mięśni
wpływa dodatnio na koncentrację.
Teraz słów kilka o bałaganie
Prawdą jest, że kiedy musisz szukać materiałów w wielu różnych miejscach, twoja koncentracja znacznie spada. Znajdujesz np. różne przedmioty, które przypominają ci, że coś miałeś zrobić czy załatwić i zapominasz o nauce.
UCZ SIĘ SYSTEMATYCZNIE, NIE ODKŁADAJ PRACY.
CODZIENNE, SYSTEMATYCZNE POWTÓRKI SĄ SKUTECZNIEJSZE
NIŻ KILKUGODZINNA NAUKA NA DZIEŃ PRZED KLASÓWKĄ.
PRACE DOMOWE
• Na początek łatwe zadania, potem trudniejsze ćwiczenia, na koniec zostawiamy najprostsze prace.
• Dobrze jest powtarzać w domu materiał z lekcji jak najszybciej po ich zakończeniu – warto odrabiać wszystkie lekcje tego samego dnia, którego były one w szkole (aż 80 % zapominamy podczas pierwszych 24 godzin).
• W miarę możliwości należy przerabiać kolejno po sobie przedmioty jak najmniej podobne do siebie, zadania pisemne zaś odrabiać na przemian z ustnymi.
podsumowanie jak skutecznie się uczyć
• zorganizuj przestrzeń do nauki zdalnej
• pracuj według planu dnia
• rób krótkie przerwy, wtedy nauka będzie efektywna
• wyłącz telewizję i wycisz telefon
• pij wodę i, jeśli masz ochotę, podjadaj zdrowe przekąski
Uff… dużo tego. Cieszę się, że doczytałeś do tego miejsca.
Zastosuj te dobre rady w swoim miejscu nauki, a zobaczysz, że było warto.
Powodzenia wychowawca internatu Małgorzata Mertens