Międzynarodowy dzień konsumenta – Ewelina Jabczyk

Międzynarodowy dzień konsumenta

Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci” pod takim hasłem UOKiK obchodzi w tym roku Światowy Dzień Konsumenta. Będziemy go świętować przez cały tydzień.

Wejdź na portal konsument.edu.pl, który przygotowany wspólnie z Fundacją ProPublika i sprawdź, czy uda ci się uniknąć czyhających w sieci pułapek.

15.03  obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Dokładnie 59 lat temu 15 marca 1962 r. prezydent USA John F. Kennedy ogłosił 4 podstawowe prawa konsumenckie do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. W tym roku ŚDK będziemy obchodzić w UOKiK przez cały tydzień pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci”.

To święto każdego z nas, bo wszyscy jesteśmy konsumentami. Codziennie zawieramy mniejsze lub większe umowy zakupu. Taką umową jest np. zakup biletu, płatność za zamówienie z e-sklepu, kupno żywności, kawy czy sprzętu RTV i AGD. Chcemy w szczególny sposób przypomnieć o prawach osób kupujących i inwestujących przez Internet. W związku z postępem technologicznym, a także pandemią koronawirusa, coraz więcej transakcji zawieranych jest w Internecie, tj. na odległość. Niestety, wykorzystują to również oszuści. Dlatego przez cały tydzień będziemy pokazywać, jakie pułapki i zagrożenia czyhają na konsumentów w Internecie i radzić, jak je omijać. Surfuję, sprawdzam i bezpiecznie kupuję – niech to będzie motto każdego z nas .

UOKiK wspólnie z organizacjami konsumenckimi przygotował w tym tygodniu wiele atrakcji:

  • symulator zagrożeń czyhających na konsumentów w sieci: edu.pl
  • lekcje w szkołach,
  • wideo czaty z ekspertami na Facebooku @Światowy Dzień Konsumenta, podczas których każdy może bezpłatnie otrzymać porady,
  • webinar dla rzeczników konsumentów.

Przez cały tydzień warto śledzić też Twittera @UOKiKgovPL – codziennie można tam znaleźć garść rad, jak bezpiecznie kupować i inwestować przez Internet.

Oferta błyskawicznego zarobku, super promocja, zbiórka na szczytny cel? Uważaj, za takimi ogłoszeniami w mediach społecznościowych mogą kryć się oszuści, chcący wyłudzić twoje pieniądze lub dane osobowe. Fundacja ProPublika – w ramach sfinansowanego przez UOKiK projektu „Konsument cyber bezpieczny – aktywna edukacja” – przygotowała symulator zagrożeń czyhających na konsumentów w sieci. Wejdź na konsument.edu.pl i sprawdź, jakich sytuacji lepiej unikać i jakie triki stosują oszuści.

Strona przypomina portal społecznościowy, na którym pośród normalnych postów pojawiają się oferty-pułapki. Kryją się za nimi potencjalne niebezpieczne sytuacje, np. oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, kradzież tożsamości, piramida finansowa. Z podobnymi każdy z nas może spotkać się w sieci. Na symulatorze w bezpieczny sposób – przechodząc całą procedurę: wybór towaru, konwersację z czat botem, ustalanie szczegółów płatności i dostawy, wypełnianie formularzy – internauta może się przekonać, gdzie kryją się potencjalne zagrożenia, kiedy powinna się zapalić czerwona lampka i czym taka transakcja może się skończyć. Każda sytuacja zawiera podsumowanie, gdzie użytkownik poznaje konsekwencje lekkomyślnych decyzji, dowiaduje się, co sprawdzić, aby nie paść ofiarą oszustwa i gdzie się zwrócić, jeśli do tego dojdzie.

Oprac. Ewelina Jabczyk

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.