Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 9/2023/24
Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Technicznych
im. W. St. Reymonta w Czartajewie
z dnia 9 października 2023r.
Regulamin Internatu
przy Zespole Szkół Technicznych
im. W. St. Reymonta
w Czartajewie
§1.
Postanowienia ogólne
- Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą działającą przy Zespole Szkół Technicznych im. W. St. Reymonta w Czartajewie, przeznaczoną głównie dla uczniów tej szkoły.
- Internat jest placówką opiekuńczo – wychowawczą, koedukacyjną przeznaczoną dla uczniów szkół średnich.
- Bezpośredni nadzór nad Internatem sprawuje kierownik internatu.
- Kierownik Internatu jest Przewodniczącym Rady Wychowawczej Internatu.
§2.
Dokumentacja pracy internatu
- Regulamin wewnętrzny internatu jako załącznik do statutu szkoły.
- Roczny plan pracy opiekuńczo – wychowawczej internatu.
- Miesięczny plan pracy wychowawczej.
- Dziennik zajęć wychowawczych.
- Książka ewidencyjna wychowanków i innych mieszkańców internatu.
- Książka wyjść i wyjazdów z internatu.
- Książka protokołów nauczycieli wychowawców internatu.
- Książka ewidencyjna wychowanków internatu zawiera:
a) (imiona) i nazwisko,
b) Datę i miejsce urodzenia wychowanka,
c) Numer PESEL wychowanka,
d) Imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania,
e) Adres stałego miejsca zamieszkania wychowanka,
f) Datę przyjęcia do internatu,
g) Datę zameldowania w internacie,
h) Datę i przyczynę skreślenia z listy wychowanków,
i) Datę wymeldowania. - Wpisów w księdze ewidencyjnej dokonuje się chronologicznie według dat przyjęcia wychowanków.
- Jeżeli dziecko, uczeń lub wychowanek nie posiada numeru PESEL, do księgi ewidencyjnej wpisuje się serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
§3.
Obowiązek meldunkowy
- Zameldowania wychowanka w internacie dokonuje w urzędzie gminy kierownik internatu, najpóźniej po upływie 24 godzin od chwili zamieszkania.
- W zgłoszeniu należy podać planowany czas pobytu wychowanka w internacie.
- Wymeldowanie powinno nastąpić w sytuacji, kiedy wychowanek zostaje skreślony z listy wychowanków internatu.
- Wymeldowania wychowanka z internatu dokonuje w urzędzie gminy kierownik internatu, najpóźniej w dniu opuszczenia internatu przez wychowanka, z zastrzeżeniem ust.5.
- Jeżeli okres pobytu czasowego odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.
§4.
Cele i zadania internatu
- Celem internatu jest umożliwienie uczniom realizacji kształcenia i wspomaganie opiekuńczo-wychowawczej roli szkoły i rodziny oraz stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień.
- Internat zapewnia wychowankom stałą opiekę i realizację procesów wychowawczych w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem zamieszkania.
- Do zadań internatu w szczególności należy:
a) zapewnienie wychowankom całodobowego zakwaterowania i wyżywienia zgodnie z normami żywieniowymi,
b) zapewnienie właściwych warunków do nauki, a także do rozwijania zainteresowań i zdolności oraz wypoczynku i rekreacji,
c) zapewnienie należytych warunków sanitarno – higienicznych oraz przestrzegania higieny i czystości osobistej, a także estetyki pomieszczeń, urządzeń oraz otoczenia placówki,
d) upowszechnienie różnych form aktywności fizycznej i dbałości o własny stan zdrowia,
e) stwarzanie warunków do korzystania z dóbr kultury oraz organizowania własnych imprez kulturalnych i sportowych,
f) wdrażanie do samodzielnego wykonywania prac porządkowych, gospodarczych i samoobsługowych,
g) kształtowanie prawidłowego stosunku wychowanka do przyrody i tradycji narodowych,
h) kształtowanie wśród wychowanków postaw wzajemnego zrozumienia, tolerancji, życzliwości i odpowiedzialności,
i) rozwijanie samorządności, kształtowanie samodzielności, zaradności życiowej i twórczej aktywności. - Podstawą realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych internatu jest roczny plan pracy opracowany przez Wychowawczą Radę Internatu, zatwierdzony przez kierownika internatu.
- Opiekę wychowawczą nad mieszkańcami internatu sprawują pracownicy pedagogiczni.
§5.
Organizacja internatu
- Internat realizuje swoje zadania cały rok szkolny, z przerwą na okres ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych zgodnie z rocznym kalendarzem roku szkolnego.
- Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami jest grupa wychowawcza.
- Podziału wychowanków na grupy wychowawcze dokonuje Wychowawcza Rada Internatu.
- Harmonogram pracy wychowawców ustala kierownik internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- Za całokształt pracy z grupami wychowawczymi odpowiedzialni są wychowawcy.
- Internat zapewnia całodobową opiekę od niedzieli do piątku, zgodnie z grafikiem dyżurów opracowanym przez kierownika internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- W internacie obowiązuje stały rozkład dnia umożliwiający naukę, wypoczynek, spożywanie posiłków, pracę na rzecz internatu, zajęcia oraz inne formy wypoczynku i rozrywki. Załącznik nr 1
- Szczegółowy rozkład dnia zamieszczony jest w dziennikach zajęć poszczególnych grup wychowawczych oraz na tablicy ogłoszeń.
- Internat zapewnia całodzienne wyżywienie jego mieszkańcom oraz korzystanie z obiadów uczniom mieszkającym poza internatem, pracownikom szkoły i innym osobom nie związanych z placówką.
- Koszt dziennego wyżywienia i odpłatność za pobyt w internacie ustala zarządzeniem Dyrektor ZST na podstawie uchwały Rady Powiatu.
- Organ prowadzący szkołę lub na jego wniosek dyrektor szkoły może zwolnić wychowanka z całości lub części opłat z powodu szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny i w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
- Zasady korzystania ze stołówki internatu określa odrębny regulamin – Załącznik nr 2.
- Wychowankowie internatu pełnią dyżury zgodnie z ich regulaminami – Załącznik nr 3.
- Dyżury nadzoruje pracujący w tym dniu wychowawca.
- Internat ma do dyspozycji wychowanków salę gimnastyczną położoną w budynku szkolnym. Zasady korzystania z niej określa regulamin – Załącznik nr 4.
- Internat realizuje swoje zadania współpracując ze szkołami, rodzicami, samorządem internatu oraz placówkami i instytucjami działającymi w środowisku.
- W okresie przerw w nauce oraz w pozostałych okresach internat może prowadzić działalność komercyjną na zasadach ustalonych przez organ prowadzący i za zgodą dyrektora szkoły.
- Organizacja pracy internatu może być doraźnie zmieniona zarządzeniem dyrektora szkoły.
- Wychowankowie internatu stanowią grupę wychowawczą.
- Opiekę nad grupą wychowawczą sprawują wychowawcy, którzy współdziałają z młodzieżą w realizacji zadań wychowawczych.
§6.
Rekrutacja do Internatu
I. Terminy i zasady rekrutacji:
1. Rekrutacja młodzieży do internatu rozpoczyna się od 1 czerwca i trwa do 15 sierpnia.
2. Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na podstawie podania rodzica kandydata lub na podstawie podania kandydata pełnoletniego. Podanie o przyjęcie do internatu składa się w sekretariacie szkoły:
a) uczniowie klas programowo wyższych składają podania do sekretariatu szkoły do końca roku szkolnego poprzedzającego termin przyjęcia. W tym przypadku komisja dodatkowo bierze pod uwagę opinię zespołu wychowawczego internatu oraz zespołu wychowawców szkolnych dotyczącą dotychczasowego zachowania ucznia w placówce,
b) uczniowie klas pierwszych, którzy chcą zamieszkać w internacie w nowym roku szkolnym składają podanie o przyjęcie do internatu wraz z kwestionariuszem osobowym razem z dokumentami rekrutacyjnymi, zgodnie z regulaminem rekrutacji,
c) przyjęcia do internatu odbywają się także w ciągu roku szkolnego w miarę wolnych miejsc, o przyjęciu ucznia w ciągu roku szkolnego decyduje kierownik internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
3. Decyzję o przyjęciu do internatu podejmuje, powołana przez dyrektora szkoły Komisja Rekrutacyjna.
3a. Pierwszeństwo w przyjęciu do Internatu, przysługuje uczniom klas pierwszych.
4. Wyniki prac komisji rekrutacyjnej ogłasza się poprzez wywieszenie listy osób przyjętych i nieprzyjętych do internatu na tablicy ogłoszeń Internatu w terminie 7 dni przed rozpoczęciem roku szkolnego.
5. W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
a) w przypadku kandydata niepełnoletniego:
– wielodzietność rodziny kandydata;
– niepełnosprawność kandydata;
– niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
– niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
– niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
– samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
– objęcie kandydata pieczą zastępczą.
b) w przypadku kandydata pełnoletniego:
– wielodzietność rodziny kandydata,
– niepełnosprawność kandydata,
6.W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego brane będą pod uwagę:
– reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych i uczestnictwo w treningach, które odbywają się po lekcjach,
– reprezentowanie szkoły w konkursach i olimpiadach i uczestnictwo w zajęciach przygotowujących pozalekcyjnych,
– wyróżniające się zaangażowanie ucznia w działalności charytatywnej, wolontariackiej i innej społecznej,
– trudna sytuacja materialna lub rodzinna ucznia,
– utrudniony lub niemożliwy dojazd z miejsca zamieszkania kandydata do szkoły,
Wniosek dotyczący kandydata przedstawia wychowawca szkolny po zaopiniowaniu przez Zespół Wychowawców kierownikowi internatu. O przyjęciu ucznia decyduje kierownik internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
7. Druki dokumentów (podanie o przyjęcie do internatu, kwestionariusz osobowy) pobiera się w internacie, sekretariacie lub ze strony: www.zst.czartajew.pl/internat/dokumenty.
II. Procedura odwoławcza:
1. W terminie 7 dni od podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic/opiekun kandydata może wystąpić z wnioskiem o uzasadnienie do Komisji Rekrutacyjnej.
2. Uzasadnienie sporządza Komisja Rekrutacyjna w terminie 5 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem o uzasadnienie.
3. Rodzic/opiekun kandydata, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia może wnieść do Dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej.
4. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania.
§7.
Organy internatu
Organami internatu są:
- Kierownik internatu,
- Wychowawcza Rada Internatu,
- Młodzieżowa Rada Internatu.
§8.
Kierownik internatu
- Kierownik internatu, który jest jednocześnie Przewodniczącym Wychowawczej Rady Internatu podlega bezpośrednio dyrektorowi szkoły. Zadania kierownika internatu to:
a) Prowadzenie zajęć opiekuńczo – wychowawczych w obowiązującym wymiarze,
b) Współdziałanie w opracowywaniu i realizacji planu wychowawczego szkoły, szczególnie w sprawach dotyczących internatu,
c) Współdziałanie w organizowaniu spraw wychowawczych podejmowanych przez nauczycieli – wychowawców internatu,
d) Opieka nad młodzieżą w pracy pozalekcyjnej i współpraca w tym zakresie z Dyrekcją i Radą Pedagogiczną,
e) Udzielanie fachowej pomocy istniejącym organizacjom młodzieżowym,
f) Rozpoznawanie warunków bytowych i rodzinnych uczniów w celu ewentualnego udzielania pomocy,
g) Współpraca z rodzicami i Radą Rodziców,
h) Kierowanie życiem internatu,
i) Bezpośrednie zwierzchnictwo nad personelem internatu,
j) Zarządzanie całością spraw administracyjno – gospodarczych internatu,
k) Składanie sprawozdań z działalności internatu Dyrekcji i Radzie Pedagogicznej,
l) Hospitowanie i instruowanie wychowawców internatu, dokonywanie wpisów w dokumentach dotyczących oceny, nagradzania i odznaczania nauczycieli, pracowników i uczniów. - Kierownik internatu odpowiedzialny jest za wychowawczy poziom placówki, zapewnienie pomocy wychowawcom w realizacji ich zadań i zapewnienie organizacji pracy w placówce wychowawcom.
§9.
Wychowawcza Rada Internatu
- W skład Wychowawczej Rady Internatu wchodzą:
1) Kierownik internatu,
2) Wychowawcy. - Do zadań WRI należy w szczególności:
1) Opracowanie planów pracy, harmonogram imprez internatowych,
2) Opracowanie całokształtu spraw opiekuńczo – wychowawczych,
3) Inicjowanie i organizowanie różnych form działalności opiekuńczo – wychowawczej,
4) Podejmowanie decyzji w sprawach nagradzania i udzielania kar wychowankom,
5) Dokonywanie analizy i oceny działalności opiekuńczo-wychowawczej i gospodarczej internatu,
6) Ustalanie wniosków zmierzających do stałego podnoszenia efektywności pracy, poziomu jej działalności. - Na zebrania Rady Wychowawczej Internatu poświęconej problemom młodzieży zapraszani są przedstawiciele Młodzieżowej Rady Internatu.
§10.
Młodzieżowa Rada Internatu
- W skład Młodzieżowej Rady Internatu wchodzą:
1) Przewodniczący,
2) Zastępca przewodniczącego,
3) Protokolant,
4) 2 członków. - Cały skład zarządu wybierany jest na ogólnym zebraniu społeczności internatowej w wyborach tajnych na okres 1 roku.
- Do zadań MRI należy:
1) Współudział w tworzeniu programu działalności opiekuńczo – wychowawczej internatu.
2) Inicjowanie samorządnej działalności wychowanków.
3) Dokonywanie wspólnie z wychowawcami analizy i oceny całokształtu działalności opiekuńczo – wychowawczej młodzieży w internacie.
4) Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania i wzajemnego wspierania się wychowanków.
5) Współudział w rozwijaniu w czasie wolnym zainteresowań wychowanków.
6) Organizowanie wypoczynku i rozrywki.
7) Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w szkole, w środowisku rówieśniczym i rodzinnym.
8) Rozstrzyganie sporów oraz czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem zasad współżycia.
9) Dbanie o dobre imię, honor i tradycje internatu.
§11.
Prawa i obowiązki wychowawcy
- Wychowawca będący na dyżurze ma prawo do:
1) Sprawdzenia zeszytów, ćwiczeń i innych materiałów dydaktycznych służących do nauki.
2) Kontroli zachowań uczniów przebywających w pokojach, a w przypadku podejrzenia zagrożenia zdrowia lub życia bądź łamania regulaminu,
3) wejścia do pokoi mieszkalnych w trakcie ciszy nocnej,
4) wejścia do łazienek,
5) wejścia do łaźni prysznicowej,
6) Poproszenia o wyjęcie zawartości kieszeni, plecaka, torby, itp., gdy zachodzi podejrzenie wnoszenia substancji zabronionych,
7) Wezwania policji w celu dokonania przez nich przeszukania,
8) Wezwania rodziców w przypadku choroby bądź nieregulaminowego zachowania. - Do obowiązków wychowawcy należy:
1) Planowanie i organizowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej zgodnie z rocznym planem pracy internatu.
2) Sprawowanie opieki nad wychowankami.
3) Zapewnienie bezpieczeństwa wychowanków.
4) Kształtowanie nawyków dyscypliny i postaw społecznych.
5) Kształtowanie postaw patriotycznych.
6) Zapewnienie warunków do nauki, organizacja pomocy koleżeńskiej, dokonywanie analizy wyników nauczania.
7) Rozwijanie zainteresowań i zdolności wychowanków.
8) Prowadzenie zajęć wychowawczych.
9) Utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielami, głównie w celu:
a) poznawania i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych wychowanków,
b) ustalania działań wychowawczych wobec wychowanków sprawiających trudności. - Utrzymywanie kontaktu z rodzicami, głównie w celu:
1) uzyskania zgody rodzica na każdorazowy wyjazd wychowanka z internatu,
2) pozyskania informacji o stanie zdrowia i problemach wychowawczych
3) informowania rodzica o zachowaniach nieregulaminowych mających miejsce w internacie. - Stosowanie nowych form i metod pracy z młodzieżą.
- Dbanie o stan wyposażenia pomieszczeń internatowych, zapobieganie dewastacjom.
- Prowadzenie wymaganej dokumentacji.
- Uczestniczenie w posiedzeniach WRI.
§12.
Prawa wychowanków
Wychowankowie mają prawo do:
- Zakwaterowania i wyżywienia.
- Korzystania z pomieszczeń, urządzeń, pomocy dydaktycznych internatu służących do nauki własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień.
- Wypoczynku i uczestniczenia w zajęciach organizowanych w internacie oraz – za zgodą wychowawcy – w innych zajęciach kulturalnych bądź sportowych.
- Opieki wychowawczej, bezpieczeństwa i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej.
- Korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych bądź dotyczących nauki i zamieszkania w internacie.
- Współuczestnictwa – poprzez przedstawicielstwo samorządowe – w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu.
- Nauki po godz. 2200 w miejscu i wymiarze czasu uzgodnionym z wychowawcą, maksymalnie do godz. 2400.
- Przyjmowania gości spoza internatu (odwiedziny odbywają się w porozumieniu z wychowawcą w sali konferencyjnej do godziny 2000).
- Oglądania telewizji poza czasem nauki własnej i ciszy nocnej do godz. 2130. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowankowie mogą oglądać telewizję za zgodą wychowawcy po godzinie 2200.
- Wyjścia poza teren internatu w czasie wolnym – za zgodą wychowawcy i po dokonaniu odpowiedniego wpisu w rejestrze wyjść.
- Wyjazdu w czasie trwania nauki własnej bądź innych zajęć wychowawczych (raz w tygodniu) – po uzyskaniu od rodzica zgody na wyjazd, przekazanej wychowawcy i dokonaniu stosownego wpisu w rejestrze wyjść.
- Wypowiedzi własnej opinii, obrony swej osoby i sprawiedliwej oceny w sytuacji zmuszającej WRI do zastosowania kary.
§13.
Obowiązki wychowanków
Wychowankowie mają obowiązek:
- Stosowania się do regulaminu, porządku dnia i zaleceń wychowawców.
- Regularnego uiszczania opłat za wyżywienie i pobyt w internacie (czesne) do 5 dnia każdego miesiąca.
- Przestrzegania przepisów BHP i p.poż.
- Regularnego uczęszczania na zajęcia edukacyjne oraz właściwe wykorzystanie czasu poświęconego nauce i poszerzaniu swojej wiedzy.
- Godnego i kulturalnego zachowywania się w internacie i poza nim.
- Dbania o piękno mowy ojczystej.
- Okazywania szacunku nauczycielom, wychowawcom, innym pracownikom internatu i szkoły oraz koleżankom i kolegom.
- Utrzymania porządku, czystości, estetyki pokojów mieszkalnych, pomieszczeń internatowych i otoczenia zewnętrznego.
- Dbania o sprzęt i urządzenia internatowe, a za zniszczenia – ponoszenie odpowiedzialności materialnej.
- Dbania o dobre imię internatu i godne go reprezentowanie.
- Uczestnictwa w pracach na rzecz internatu.
- Przestrzegania ciszy nocnej obowiązującej od godz. 2200 do 630 i bezwzględne przebywanie w tym czasie w swych pokojach.
- W razie choroby lub wypadku niezwłoczne zgłoszenie tego faktu dla wychowawcy dyżurującego.
- Dokonywania własnoręcznych czytelnych wpisów do właściwych zeszytów stanowiących dokumentację wewnętrzną internatu przy okazji opuszczania internatu.
- Stwarzania atmosfery wzajemnej życzliwości, przeciwdziałanie przejawom przemocy.
- Szanowania poglądów, przekonań, wolności, godności osobistej drugiego człowieka.
- Dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów.
- Rozliczenia się z chwilą odejścia z internatu z pokoju oraz przedmiotów przekazanych w użytkowanie.
§14.
Nakazy
Młodzieży mieszkającej w internacie nakazuje się:
- Przestrzegać zaleceń i norm obowiązujących w internacie.
- Zmieniać obuwie na kapcie przy każdym wejściu do internatu.
- W razie planowanej nieobecności w internacie powiadomić intendenta z przynajmniej dwudniowym wyprzedzeniem w celu odliczenia należności za posiłki w czasie absencji.
- Przygotować się do nauki własnej, aby racjonalnie wykorzystać czas poświęcony na poszerzanie wiedzy.
- Po rozpoczęciu ciszy nocnej wyciszyć telefony komórkowe, radioodbiorniki i inne urządzenia.
- W czasie nauki własnej przebywać w internacie – zwolnieniem z tego nakazu jest uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych.
- W przypadku zachorowania w miarę możliwości jak najszybciej opuścić internat.
- O godzinie 2100 zakończyć wizyty w pokojach płci przeciwnej.
- Korzystanie z natrysków zakończyć do godziny 2130.
- Przywożąc do internatu własny sprzęt komputerowy napisać stosowne oświadczenie.
- Każdorazowo uzyskać zgodę rodzica na wyjazd z internatu.
§15.
Zakazy
Młodzieży mieszkającej w internacie zabrania się:
- Spożywania, wnoszenia bądź przechowywania alkoholu;
- Palenia tytoniu oraz jego substytutów na terenie internatu;
- Posiadania i zażywania środków zmieniających świadomość;
- Posiadania lekarstw, które nie zostały zgłoszone wychowawcy;
- Samowolnego opuszczania internatu bez wiedzy i zgody wychowawcy;
- Korzystania z własnych pojazdów mechanicznych bez zgody rodzica przekazanej wychowawcy;
- Samowolnego przenoszenia sprzętu i mebli z pokoi do innych pomieszczeń;
- Przywłaszczania sobie mienia współmieszkańców bądź własności internatu;
- Zamykania pokoi na klucz podczas ciszy nocnej;
- Używania w pokojach piecyków, czajników elektrycznych, elektrycznego sprzętu kuchennego itp.
- Posiadania materiałów wybuchowych i łatwopalnych;
- Wprowadzania osób obcych do internatu;
- Posiadania zwierząt;
- Wynoszenia ze stołówki naczyń i sztućców;
- W trakcie nauki własnej wychodzenia z pokoju, prowadzenia rozmów (także telefonicznych) bądź innego zakłócania ciszy i porządku;
- Zmuszania wychowanków do wykonywania prac na rzecz innych, ewentualne wyłudzanie pieniędzy, poniżanie godności.
§16.
Nagrody i kary
- Mieszkaniec internatu wyróżniający się swoją postawą może otrzymać następujące nagrody:
1) indywidualna pochwała ustna wychowawcy,
2) pochwała na zebraniu mieszkańców internatu z powiadomieniem rodziców,
3) wyróżnienie pisemne z powiadomieniem rodziców i wychowawcy klasy,
4) nagroda rzeczowa. - Decyzję o udzieleniu nagrody w formie, o której mowa w ust. 1, pkt. 2 – pkt. 4 podejmuje WRI po wymianie uwag, analizie osiągnięć i postępowania ucznia.
- Za nieprzestrzeganie regulaminu, zasad współżycia, nie wypełnianie podstawowych obowiązków, nieetyczne zachowania oraz inne uchybienia, mieszkaniec internatu może zostać objęty następującą karą:
1) ustne upomnienie lub nagana wychowawcy,
2) upomnienie z ostrzeżeniem poprzez wezwanie rodziców do osobistego stawienia się,
3) nagana udzielona przez kierownika internatu,
4) nagana udzielona przez dyrektora szkoły,
5) warunkowy pobyt w internacie (po spisaniu kontraktu),
6) skreślenie z listy mieszkańców i wydalenie z internatu,
7) kara pieniężna za zniszczone mienie internatu. - Decyzję o udzieleniu kary o której mowa w ust. 3, pkt 2 – 7 podejmuje WRI po wymianie uwag, analizie postępowania ucznia i ewentualnie po wysłuchaniu opinii MRI.
- Wychowawca powiadamia wychowanka i jego rodziców (prawnych opiekunów) o zastosowaniu kary.
- Przed udzieleniem kary wychowanek musi być wysłuchany przez wychowawcę lub WRI.
- Od udzielonej kary wychowanek może odwołać się do dyrektora szkoły w ciągu 7 dni.
- Przewinienia polegające na szczególnie rażącym naruszeniu zasad społecznego współżycia w internacie mogące skutkować natychmiastowym wydaleniem z internatu:
1) wybryki chuligańskie (pobicie, wymuszenia),
2) używanie przemocy psychicznej wobec współmieszkańców,
3) kradzież na szkodę współmieszkańca, wychowawcy lub internatu,
4) posiadanie, wnoszenie i spożywanie alkoholu,
5) przebywanie w internacie w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, narkotyków,
6) wnoszenie, rozprowadzanie, zażywanie oraz posiadanie narkotyków i innych środków odurzających,
7) dewastacje mienia internatu mającego znamiona wandalizmu,
8) stale powtarzające się ucieczki z internatu, absencja szkolna,
9) nieuregulowana należność za pobyt w internacie za okres dwóch miesięcy. - Kara relegacji może być zastosowana również w przypadku, kiedy wychowawcy wykorzystali wszystkie dostępne możliwości oddziaływań wychowawczych, a wychowanek nadal nie akceptuje reguł obowiązujących w społeczności Internatu, tj.:
1) nie reaguje na prośby wychowawców,
2) ma lekceważący stosunek do obowiązków i notorycznie się od nich uchyla,
3) nie wykazuje chęci poprawy. - Jeżeli podczas pobytu warunkowego (po podpisaniu kontraktu) nie nastąpi wyraźna poprawa w zachowaniu albo nastąpi kolejne wykroczenie regulaminowe, spowoduje to usunięcie z internatu bez możliwości odwołania się.
- Decyzję o usunięciu wychowanka z internatu podejmuje kierownik internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.