Regulamin internatu

Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 9/2023/24
Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Technicznych
im. W. St. Reymonta w Czartajewie
z dnia 9 października 2023r.

Regulamin Internatu
przy Zespole Szkół Technicznych
im. W. St. Reymonta
w Czartajewie

§1.
Postanowienia ogólne

  1. Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą działającą przy Zespole Szkół Technicznych im. W. St. Reymonta w Czartajewie, przeznaczoną głównie dla uczniów tej szkoły.
  2. Internat jest placówką opiekuńczo – wychowawczą, koedukacyjną przeznaczoną dla uczniów szkół średnich.
  3. Bezpośredni nadzór nad Internatem sprawuje kierownik internatu.
  4. Kierownik Internatu jest Przewodniczącym Rady Wychowawczej Internatu.

§2.
Dokumentacja pracy internatu

  1. Regulamin wewnętrzny internatu jako załącznik do statutu szkoły.
  2. Roczny plan pracy opiekuńczo – wychowawczej internatu.
  3. Miesięczny plan pracy wychowawczej.
  4. Dziennik zajęć wychowawczych.
  5. Książka ewidencyjna wychowanków i innych mieszkańców internatu.
  6. Książka wyjść i wyjazdów z internatu.
  7. Książka protokołów nauczycieli wychowawców internatu.
  8. Książka ewidencyjna wychowanków internatu zawiera:
    a) (imiona) i nazwisko,
    b) Datę i miejsce urodzenia wychowanka,
    c) Numer PESEL wychowanka,
    d) Imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania,
    e) Adres stałego miejsca zamieszkania wychowanka,
    f) Datę przyjęcia do internatu,
    g) Datę zameldowania w internacie,
    h) Datę i przyczynę skreślenia z listy wychowanków,
    i) Datę wymeldowania.
  9. Wpisów w księdze ewidencyjnej dokonuje się chronologicznie według dat przyjęcia wychowanków.
  10. Jeżeli dziecko, uczeń lub wychowanek nie posiada numeru PESEL, do księgi ewidencyjnej wpisuje się serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

§3.
Obowiązek meldunkowy

  1. Zameldowania wychowanka w internacie dokonuje w urzędzie gminy kierownik internatu, najpóźniej po upływie 24 godzin od chwili zamieszkania.
  2. W zgłoszeniu należy podać planowany czas pobytu wychowanka w internacie.
  3. Wymeldowanie powinno nastąpić w sytuacji, kiedy wychowanek zostaje skreślony z listy wychowanków internatu.
  4. Wymeldowania wychowanka z internatu dokonuje w urzędzie gminy kierownik internatu, najpóźniej w dniu opuszczenia internatu przez wychowanka, z zastrzeżeniem ust.5.
  5. Jeżeli okres pobytu czasowego odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.

§4.
Cele i zadania internatu

  1. Celem internatu jest umożliwienie uczniom realizacji kształcenia i wspomaganie opiekuńczo-wychowawczej roli szkoły i rodziny oraz stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień.
  2. Internat zapewnia wychowankom stałą opiekę i realizację procesów wychowawczych w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem zamieszkania.
  3. Do zadań internatu w szczególności należy:
    a) zapewnienie wychowankom całodobowego zakwaterowania i wyżywienia zgodnie z normami żywieniowymi,
    b) zapewnienie właściwych warunków do nauki, a także do rozwijania zainteresowań i zdolności oraz wypoczynku i rekreacji,
    c) zapewnienie należytych warunków sanitarno – higienicznych oraz przestrzegania higieny i czystości osobistej, a także estetyki pomieszczeń, urządzeń oraz otoczenia placówki,
    d) upowszechnienie różnych form aktywności fizycznej i dbałości o własny stan zdrowia,
    e) stwarzanie warunków do korzystania z dóbr kultury oraz organizowania własnych imprez kulturalnych i sportowych,
    f) wdrażanie do samodzielnego wykonywania prac porządkowych, gospodarczych i samoobsługowych,
    g) kształtowanie prawidłowego stosunku wychowanka do przyrody i tradycji narodowych,
    h) kształtowanie wśród wychowanków postaw wzajemnego zrozumienia, tolerancji, życzliwości i odpowiedzialności,
    i) rozwijanie samorządności, kształtowanie samodzielności, zaradności życiowej i twórczej aktywności.
  4. Podstawą realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych internatu jest roczny plan pracy opracowany przez Wychowawczą Radę Internatu, zatwierdzony przez kierownika internatu.
  5. Opiekę wychowawczą nad mieszkańcami internatu sprawują pracownicy pedagogiczni.

§5.
Organizacja internatu

  1. Internat realizuje swoje zadania cały rok szkolny, z przerwą na okres ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych zgodnie z rocznym kalendarzem roku szkolnego.
  2. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami jest grupa wychowawcza.
  3. Podziału wychowanków na grupy wychowawcze dokonuje Wychowawcza Rada Internatu.
  4. Harmonogram pracy wychowawców ustala kierownik internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
  5. Za całokształt pracy z grupami wychowawczymi odpowiedzialni są wychowawcy.
  6. Internat zapewnia całodobową opiekę od niedzieli do piątku, zgodnie z grafikiem dyżurów opracowanym przez kierownika internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
  7. W internacie obowiązuje stały rozkład dnia umożliwiający naukę, wypoczynek, spożywanie posiłków, pracę na rzecz internatu, zajęcia oraz inne formy wypoczynku i rozrywki. Załącznik nr 1
  8. Szczegółowy rozkład dnia zamieszczony jest w dziennikach zajęć poszczególnych grup wychowawczych oraz na tablicy ogłoszeń.
  9. Internat zapewnia całodzienne wyżywienie jego mieszkańcom oraz korzystanie z obiadów uczniom mieszkającym poza internatem, pracownikom szkoły i innym osobom nie związanych z placówką.
  10. Koszt dziennego wyżywienia i odpłatność za pobyt w internacie ustala zarządzeniem Dyrektor ZST na podstawie uchwały Rady Powiatu.
  11. Organ prowadzący szkołę lub na jego wniosek dyrektor szkoły może zwolnić wychowanka z całości lub części opłat z powodu szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny i w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
  12. Zasady korzystania ze stołówki internatu określa odrębny regulamin – Załącznik nr 2.
  13. Wychowankowie internatu pełnią dyżury zgodnie z ich regulaminami – Załącznik nr 3.
  14. Dyżury nadzoruje pracujący w tym dniu wychowawca.
  15. Internat ma do dyspozycji wychowanków salę gimnastyczną położoną w budynku szkolnym. Zasady korzystania z niej określa regulamin – Załącznik nr 4.
  16. Internat realizuje swoje zadania współpracując ze szkołami, rodzicami, samorządem internatu oraz placówkami i instytucjami działającymi w środowisku.
  17. W okresie przerw w nauce oraz w pozostałych okresach internat może prowadzić działalność komercyjną na zasadach ustalonych przez organ prowadzący i za zgodą dyrektora szkoły.
  18. Organizacja pracy internatu może być doraźnie zmieniona zarządzeniem dyrektora szkoły.
  19. Wychowankowie internatu stanowią grupę wychowawczą.
  20. Opiekę nad grupą wychowawczą sprawują wychowawcy, którzy współdziałają z młodzieżą w realizacji zadań wychowawczych.

§6.
Rekrutacja do Internatu

I. Terminy i zasady rekrutacji:

1. Rekrutacja młodzieży do internatu rozpoczyna się od 1 czerwca i trwa do 15 sierpnia.

2. Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na podstawie podania rodzica kandydata lub na podstawie podania kandydata pełnoletniego. Podanie o przyjęcie do internatu składa się w sekretariacie szkoły:

a) uczniowie klas programowo wyższych składają podania do sekretariatu szkoły do końca roku szkolnego poprzedzającego termin przyjęcia. W tym przypadku komisja dodatkowo bierze pod uwagę opinię zespołu wychowawczego internatu oraz zespołu wychowawców szkolnych dotyczącą dotychczasowego zachowania ucznia w placówce,

b) uczniowie klas pierwszych, którzy chcą zamieszkać w internacie w nowym roku szkolnym składają podanie o przyjęcie do internatu wraz z kwestionariuszem osobowym razem z dokumentami rekrutacyjnymi, zgodnie z regulaminem rekrutacji,

c) przyjęcia do internatu odbywają się także w ciągu roku szkolnego w miarę wolnych miejsc, o przyjęciu ucznia w ciągu roku szkolnego decyduje kierownik internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

3. Decyzję o przyjęciu do internatu podejmuje, powołana przez dyrektora szkoły Komisja Rekrutacyjna.
3a. Pierwszeństwo w przyjęciu do Internatu, przysługuje uczniom klas pierwszych.

4. Wyniki prac komisji rekrutacyjnej ogłasza się poprzez wywieszenie listy osób przyjętych i nieprzyjętych do internatu na tablicy ogłoszeń Internatu w terminie 7 dni przed rozpoczęciem roku szkolnego.

5. W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
a) w przypadku kandydata niepełnoletniego:
– wielodzietność rodziny kandydata;
– niepełnosprawność kandydata;
– niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
– niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
– niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
– samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
– objęcie kandydata pieczą zastępczą.
b) w przypadku kandydata pełnoletniego:
– wielodzietność rodziny kandydata,
– niepełnosprawność kandydata,

6.W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego brane będą pod uwagę:

– reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych i uczestnictwo w treningach, które odbywają się po lekcjach,
– reprezentowanie szkoły w konkursach i olimpiadach i uczestnictwo w zajęciach przygotowujących pozalekcyjnych,
– wyróżniające się zaangażowanie ucznia w działalności charytatywnej, wolontariackiej i innej społecznej,
– trudna sytuacja materialna lub rodzinna ucznia,
– utrudniony lub niemożliwy dojazd z miejsca zamieszkania kandydata do szkoły,

Wniosek dotyczący kandydata przedstawia wychowawca szkolny po zaopiniowaniu przez Zespół Wychowawców kierownikowi internatu. O przyjęciu ucznia decyduje kierownik internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

7. Druki dokumentów (podanie o przyjęcie do internatu, kwestionariusz osobowy) pobiera się w internacie, sekretariacie lub ze strony: www.zst.czartajew.pl/internat/dokumenty.

II. Procedura odwoławcza:

1. W terminie 7 dni od podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic/opiekun kandydata może wystąpić z wnioskiem o uzasadnienie do Komisji Rekrutacyjnej.

2. Uzasadnienie sporządza Komisja Rekrutacyjna w terminie 5 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem o uzasadnienie.

3. Rodzic/opiekun kandydata, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia może wnieść do Dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej.

4. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania.

§7.
Organy internatu

Organami internatu są:

  1. Kierownik internatu,
  2. Wychowawcza Rada Internatu,
  3. Młodzieżowa Rada Internatu.

§8.
Kierownik internatu

  1. Kierownik internatu, który jest jednocześnie Przewodniczącym Wychowawczej Rady Internatu podlega bezpośrednio dyrektorowi szkoły. Zadania kierownika internatu to:
    a) Prowadzenie zajęć opiekuńczo – wychowawczych w obowiązującym wymiarze,
    b) Współdziałanie w opracowywaniu i realizacji planu wychowawczego szkoły, szczególnie w sprawach dotyczących internatu,
    c) Współdziałanie w organizowaniu spraw wychowawczych podejmowanych przez nauczycieli – wychowawców internatu,
    d) Opieka nad młodzieżą w pracy pozalekcyjnej i współpraca w tym zakresie z Dyrekcją i Radą Pedagogiczną,
    e) Udzielanie fachowej pomocy istniejącym organizacjom młodzieżowym,
    f) Rozpoznawanie warunków bytowych i rodzinnych uczniów w celu ewentualnego udzielania pomocy,
    g) Współpraca z rodzicami i Radą Rodziców,
    h) Kierowanie życiem internatu,
    i) Bezpośrednie zwierzchnictwo nad personelem internatu,
    j) Zarządzanie całością spraw administracyjno – gospodarczych internatu,
    k) Składanie sprawozdań z działalności internatu Dyrekcji i Radzie Pedagogicznej,
    l) Hospitowanie i instruowanie wychowawców internatu, dokonywanie wpisów w dokumentach dotyczących oceny, nagradzania i odznaczania nauczycieli, pracowników i uczniów.
  2. Kierownik internatu odpowiedzialny jest za wychowawczy poziom placówki, zapewnienie pomocy wychowawcom w realizacji ich zadań i zapewnienie organizacji pracy w placówce wychowawcom.

§9.
Wychowawcza Rada Internatu

  1. W skład Wychowawczej Rady Internatu wchodzą:
    1) Kierownik internatu,
    2) Wychowawcy.
  2. Do zadań WRI należy w szczególności:
    1) Opracowanie planów pracy, harmonogram imprez internatowych,
    2) Opracowanie całokształtu spraw opiekuńczo – wychowawczych,
    3) Inicjowanie i organizowanie różnych form działalności opiekuńczo – wychowawczej,
    4) Podejmowanie decyzji w sprawach nagradzania i udzielania kar wychowankom,
    5) Dokonywanie analizy i oceny działalności opiekuńczo-wychowawczej i gospodarczej internatu,
    6) Ustalanie wniosków zmierzających do stałego podnoszenia efektywności pracy, poziomu jej działalności.
  3. Na zebrania Rady Wychowawczej Internatu poświęconej problemom młodzieży zapraszani są przedstawiciele Młodzieżowej Rady Internatu.

§10.
Młodzieżowa Rada Internatu

  1. W skład Młodzieżowej Rady Internatu wchodzą:
    1) Przewodniczący,
    2) Zastępca przewodniczącego,
    3) Protokolant,
    4) 2 członków.
  2. Cały skład zarządu wybierany jest na ogólnym zebraniu społeczności internatowej w wyborach tajnych na okres 1 roku.
  3. Do zadań MRI należy:
    1) Współudział w tworzeniu programu działalności opiekuńczo – wychowawczej internatu.
    2) Inicjowanie samorządnej działalności wychowanków.
    3) Dokonywanie wspólnie z wychowawcami analizy i oceny całokształtu działalności opiekuńczo – wychowawczej młodzieży w internacie.
    4) Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania i wzajemnego wspierania się wychowanków.
    5) Współudział w rozwijaniu w czasie wolnym zainteresowań wychowanków.
    6) Organizowanie wypoczynku i rozrywki.
    7) Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w szkole, w środowisku rówieśniczym i rodzinnym.
    8) Rozstrzyganie sporów oraz czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem zasad współżycia.
    9) Dbanie o dobre imię, honor i tradycje internatu.

§11.
Prawa i obowiązki wychowawcy

  1. Wychowawca będący na dyżurze ma prawo do:
    1) Sprawdzenia zeszytów, ćwiczeń i innych materiałów dydaktycznych służących do nauki.
    2) Kontroli zachowań uczniów przebywających w pokojach, a w przypadku podejrzenia zagrożenia zdrowia lub życia bądź łamania regulaminu,
    3) wejścia do pokoi mieszkalnych w trakcie ciszy nocnej,
    4) wejścia do łazienek,
    5) wejścia do łaźni prysznicowej,
    6) Poproszenia o wyjęcie zawartości kieszeni, plecaka, torby, itp., gdy zachodzi podejrzenie wnoszenia substancji zabronionych,
    7) Wezwania policji w celu dokonania przez nich przeszukania,
    8) Wezwania rodziców w przypadku choroby bądź nieregulaminowego zachowania.
  2. Do obowiązków wychowawcy należy:
    1) Planowanie i organizowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej zgodnie z rocznym planem pracy internatu.
    2) Sprawowanie opieki nad wychowankami.
    3) Zapewnienie bezpieczeństwa wychowanków.
    4) Kształtowanie nawyków dyscypliny i postaw społecznych.
    5) Kształtowanie postaw patriotycznych.
    6) Zapewnienie warunków do nauki, organizacja pomocy koleżeńskiej, dokonywanie analizy wyników nauczania.
    7) Rozwijanie zainteresowań i zdolności wychowanków.
    8) Prowadzenie zajęć wychowawczych.
    9) Utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielami, głównie w celu:
    a) poznawania i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych wychowanków,
    b) ustalania działań wychowawczych wobec wychowanków sprawiających trudności.
  3. Utrzymywanie kontaktu z rodzicami, głównie w celu:
    1) uzyskania zgody rodzica na każdorazowy wyjazd wychowanka z internatu,
    2) pozyskania informacji o stanie zdrowia i problemach wychowawczych
    3) informowania rodzica o zachowaniach nieregulaminowych mających miejsce w internacie.
  4. Stosowanie nowych form i metod pracy z młodzieżą.
  5. Dbanie o stan wyposażenia pomieszczeń internatowych, zapobieganie dewastacjom.
  6. Prowadzenie wymaganej dokumentacji.
  7. Uczestniczenie w posiedzeniach WRI.

§12.
Prawa wychowanków

Wychowankowie mają prawo do:

  1. Zakwaterowania i wyżywienia.
  2. Korzystania z pomieszczeń, urządzeń, pomocy dydaktycznych internatu służących do nauki własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień.
  3. Wypoczynku i uczestniczenia w zajęciach organizowanych w internacie oraz – za zgodą wychowawcy – w innych zajęciach kulturalnych bądź sportowych.
  4. Opieki wychowawczej, bezpieczeństwa i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej.
  5. Korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych bądź dotyczących nauki i zamieszkania w internacie.
  6. Współuczestnictwa – poprzez przedstawicielstwo samorządowe – w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu.
  7. Nauki po godz. 2200 w miejscu i wymiarze czasu uzgodnionym z wychowawcą, maksymalnie do godz. 2400.
  8. Przyjmowania gości spoza internatu (odwiedziny odbywają się w porozumieniu z wychowawcą w sali konferencyjnej do godziny 2000).
  9. Oglądania telewizji poza czasem nauki własnej i ciszy nocnej do godz. 2130. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowankowie mogą oglądać telewizję za zgodą wychowawcy po godzinie 2200.
  10. Wyjścia poza teren internatu w czasie wolnym – za zgodą wychowawcy i po dokonaniu odpowiedniego wpisu w rejestrze wyjść.
  11. Wyjazdu w czasie trwania nauki własnej bądź innych zajęć wychowawczych (raz w tygodniu) – po uzyskaniu od rodzica zgody na wyjazd, przekazanej wychowawcy i dokonaniu stosownego wpisu w rejestrze wyjść.
  12. Wypowiedzi własnej opinii, obrony swej osoby i sprawiedliwej oceny w sytuacji zmuszającej WRI do zastosowania kary.

§13.
Obowiązki wychowanków

Wychowankowie mają obowiązek:

  1. Stosowania się do regulaminu, porządku dnia i zaleceń wychowawców.
  2. Regularnego uiszczania opłat za wyżywienie i pobyt w internacie (czesne) do 5 dnia każdego miesiąca.
  3. Przestrzegania przepisów BHP i p.poż.
  4. Regularnego uczęszczania na zajęcia edukacyjne oraz właściwe wykorzystanie czasu poświęconego nauce i poszerzaniu swojej wiedzy.
  5. Godnego i kulturalnego zachowywania się w internacie i poza nim.
  6. Dbania o piękno mowy ojczystej.
  7. Okazywania szacunku nauczycielom, wychowawcom, innym pracownikom internatu i szkoły oraz koleżankom i kolegom.
  8. Utrzymania porządku, czystości, estetyki pokojów mieszkalnych, pomieszczeń internatowych i otoczenia zewnętrznego.
  9. Dbania o sprzęt i urządzenia internatowe, a za zniszczenia – ponoszenie odpowiedzialności materialnej.
  10. Dbania o dobre imię internatu i godne go reprezentowanie.
  11. Uczestnictwa w pracach na rzecz internatu.
  12. Przestrzegania ciszy nocnej obowiązującej od godz. 2200 do 630 i bezwzględne przebywanie w tym czasie w swych pokojach.
  13. W razie choroby lub wypadku niezwłoczne zgłoszenie tego faktu dla wychowawcy dyżurującego.
  14. Dokonywania własnoręcznych czytelnych wpisów do właściwych zeszytów stanowiących dokumentację wewnętrzną internatu przy okazji opuszczania internatu.
  15. Stwarzania atmosfery wzajemnej życzliwości, przeciwdziałanie przejawom przemocy.
  16. Szanowania poglądów, przekonań, wolności, godności osobistej drugiego człowieka.
  17. Dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów.
  18. Rozliczenia się z chwilą odejścia z internatu z pokoju oraz przedmiotów przekazanych w użytkowanie.

§14.
Nakazy

Młodzieży mieszkającej w internacie nakazuje się:

  1. Przestrzegać zaleceń i norm obowiązujących w internacie.
  2. Zmieniać obuwie na kapcie przy każdym wejściu do internatu.
  3. W razie planowanej nieobecności w internacie powiadomić intendenta z przynajmniej dwudniowym wyprzedzeniem w celu odliczenia należności za posiłki w czasie absencji.
  4. Przygotować się do nauki własnej, aby racjonalnie wykorzystać czas poświęcony na poszerzanie wiedzy.
  5. Po rozpoczęciu ciszy nocnej wyciszyć telefony komórkowe, radioodbiorniki i inne urządzenia.
  6. W czasie nauki własnej przebywać w internacie – zwolnieniem z tego nakazu jest uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych.
  7. W przypadku zachorowania w miarę możliwości jak najszybciej opuścić internat.
  8. O godzinie 2100 zakończyć wizyty w pokojach płci przeciwnej.
  9. Korzystanie z natrysków zakończyć do godziny 2130.
  10. Przywożąc do internatu własny sprzęt komputerowy napisać stosowne oświadczenie.
  11. Każdorazowo uzyskać zgodę rodzica na wyjazd z internatu.

§15.
Zakazy

Młodzieży mieszkającej w internacie zabrania się:

  1. Spożywania, wnoszenia bądź przechowywania alkoholu;
  2. Palenia tytoniu oraz jego substytutów na terenie internatu;
  3. Posiadania i zażywania środków zmieniających świadomość;
  4. Posiadania lekarstw, które nie zostały zgłoszone wychowawcy;
  5. Samowolnego opuszczania internatu bez wiedzy i zgody wychowawcy;
  6. Korzystania z własnych pojazdów mechanicznych bez zgody rodzica przekazanej wychowawcy;
  7. Samowolnego przenoszenia sprzętu i mebli z pokoi do innych pomieszczeń;
  8. Przywłaszczania sobie mienia współmieszkańców bądź własności internatu;
  9. Zamykania pokoi na klucz podczas ciszy nocnej;
  10. Używania w pokojach piecyków, czajników elektrycznych, elektrycznego sprzętu kuchennego itp.
  11. Posiadania materiałów wybuchowych i łatwopalnych;
  12. Wprowadzania osób obcych do internatu;
  13. Posiadania zwierząt;
  14. Wynoszenia ze stołówki naczyń i sztućców;
  15. W trakcie nauki własnej wychodzenia z pokoju, prowadzenia rozmów (także telefonicznych) bądź innego zakłócania ciszy i porządku;
  16. Zmuszania wychowanków do wykonywania prac na rzecz innych, ewentualne wyłudzanie pieniędzy, poniżanie godności.

§16.
Nagrody i kary

  1. Mieszkaniec internatu wyróżniający się swoją postawą może otrzymać następujące nagrody:
    1) indywidualna pochwała ustna wychowawcy,
    2) pochwała na zebraniu mieszkańców internatu z powiadomieniem rodziców,
    3) wyróżnienie pisemne z powiadomieniem rodziców i wychowawcy klasy,
    4) nagroda rzeczowa.
  2. Decyzję o udzieleniu nagrody w formie, o której mowa w ust. 1, pkt. 2 – pkt. 4 podejmuje WRI po wymianie uwag, analizie osiągnięć i postępowania ucznia.
  3. Za nieprzestrzeganie regulaminu, zasad współżycia, nie wypełnianie podstawowych obowiązków, nieetyczne zachowania oraz inne uchybienia, mieszkaniec internatu może zostać objęty następującą karą:
    1) ustne upomnienie lub nagana wychowawcy,
    2) upomnienie z ostrzeżeniem poprzez wezwanie rodziców do osobistego stawienia się,
    3) nagana udzielona przez kierownika internatu,
    4) nagana udzielona przez dyrektora szkoły,
    5) warunkowy pobyt w internacie (po spisaniu kontraktu),
    6) skreślenie z listy mieszkańców i wydalenie z internatu,
    7) kara pieniężna za zniszczone mienie internatu.
  4. Decyzję o udzieleniu kary o której mowa w ust. 3, pkt 2 – 7 podejmuje WRI po wymianie uwag, analizie postępowania ucznia i ewentualnie po wysłuchaniu opinii MRI.
  5. Wychowawca powiadamia wychowanka i jego rodziców (prawnych opiekunów) o zastosowaniu kary.
  6. Przed udzieleniem kary wychowanek musi być wysłuchany przez wychowawcę lub WRI.
  7. Od udzielonej kary wychowanek może odwołać się do dyrektora szkoły w ciągu 7 dni.
  8. Przewinienia polegające na szczególnie rażącym naruszeniu zasad społecznego współżycia w internacie mogące skutkować natychmiastowym wydaleniem z internatu:
    1) wybryki chuligańskie (pobicie, wymuszenia),
    2) używanie przemocy psychicznej wobec współmieszkańców,
    3) kradzież na szkodę współmieszkańca, wychowawcy lub internatu,
    4) posiadanie, wnoszenie i spożywanie alkoholu,
    5) przebywanie w internacie w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, narkotyków,
    6) wnoszenie, rozprowadzanie, zażywanie oraz posiadanie narkotyków i innych środków odurzających,
    7) dewastacje mienia internatu mającego znamiona wandalizmu,
    8) stale powtarzające się ucieczki z internatu, absencja szkolna,
    9) nieuregulowana należność za pobyt w internacie za okres dwóch miesięcy.
  9. Kara relegacji może być zastosowana również w przypadku, kiedy wychowawcy wykorzystali wszystkie dostępne możliwości oddziaływań wychowawczych, a wychowanek nadal nie akceptuje reguł obowiązujących w społeczności Internatu, tj.:
    1) nie reaguje na prośby wychowawców,
    2) ma lekceważący stosunek do obowiązków i notorycznie się od nich uchyla,
    3) nie wykazuje chęci poprawy.
  10. Jeżeli podczas pobytu warunkowego (po podpisaniu kontraktu) nie nastąpi wyraźna poprawa w zachowaniu albo nastąpi kolejne wykroczenie regulaminowe, spowoduje to usunięcie z internatu bez możliwości odwołania się.
  11. Decyzję o usunięciu wychowanka z internatu podejmuje kierownik internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.