3 czerwca obchodzimy
Dzień Savoir-Vivre
Święto po raz pierwszy obchodzone w 2016 roku, mające na celu propagowanie grzeczności obyczajowej jako elementu kultury społecznej.
Savoir-vivre (fr. savoir – wiedzieć, vivre – żyć; „znajomość życia”) to ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności funkcjonujących w danej grupie.
Wyrażenie savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i jest złożeniem dwóch czasowników w formie bezokolicznika. Savoir znaczy wiedzieć, vivre znaczy żyć. Stąd savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia. Wzięte razem, tworzą splot słów, który można rozumieć przede wszystkim jako znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności, a interpretując je, także jako umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach.
Zasady savoir-vivre’u dotyczą przede wszystkim kilku głównych dziedzin życia:
– nakrywania, podawania do stołu i jedzenia oraz picia,
– wyglądu, prezencji (np. postawy, higieny) i właściwego ubioru (Dress code),
– form towarzyskich (np. w miejscu pracy, w rodzinie, na przyjęciach),
– komunikacji (także telefonicznej i internetowej),
– zachowania się w szczególnych sytuacjach.
Savoir-vivre jest uwarunkowany kulturowo, a więc znacząco różni się od siebie w zależności od regionu świata. Znajomość międzykulturowych zasad określana jest mianem cross-cultural savoir-vivre. Znajomość zasad savoir-vivre jest jednym z wyznaczników kultury osobistej człowieka.
Nauczanie zdalne wymaga od nas znajomości zasad obowiązujących podczas komunikowania się. Zapewne je znacie, ale warto, w tym dniu, kilka z nich przypomnieć.
Nie rozpoczynaj maila od „witam”. Słowa „witam” wyraża nadrzędność, a więc przełożony ( nauczyciel) może się tak zwrócić do pracowników ( uczniów), ale już uczeń do nauczyciela nie. Powinniśmy używać raczej „Dzień dobry”, „Szanowna Pani”, „ Proszę Pani”.
Kolejnym często powtarzanym błędem jest rozpoczynanie maila od wielkiej litery w sytuacji, kiedy po przywitaniu „Dzień dobry” postawiliśmy przecinek. Po przecinku nie piszemy wielką literą.
Poza ortografią i interpunkcją powinniśmy się starać, żeby maile były krótkie, konkretne, ale też napisane stosownie.
Raczej należy unikać emotikonek, zwłaszcza jeśli piszemy do osób, z którymi mamy bardzo służbowe relacje. Jeżeli to jest korespondencja z naszą koleżanką, to możemy sobie pozwolić na ich użycie.
Jeśli nauczyciel prosi nas o wykonanie jakiegoś polecenia, a my odpowiadamy „Dobra”, brzmi to trochę nieprzyjaźnie… Lepiej odpisać „Dobrze, zrobię to”.
Pracując z domu nie siedźmy przed komputerem w piżamie. Nie musi to również być wyjściowe ubranie, ale wygodny strój, w którym nie wstydzilibyśmy się wyjść na spacer czy do sklepu, a więc tzw. smart casual.
Anna Niewiarowska