1 marca – NARODOWY DZIEŃ PAMIĘCI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH
W 2011 roku Sejm Rzeczpospolitej Polskiej uchwalił ustawę o ustanowieniu
1 marca święta państwowego – Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Rok wcześniej projekt ustawy skierował do Sejmu prezydent Lech Kaczyński – była to jedna z ostatnich inicjatyw ustawodawczych tragicznie zmarłej głowy państwa.„Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych ma być wyrazem hołdu dla żołnierzy drugiej konspiracji za świadectwo męstwa, niezłomnej postawy patriotycznej i przywiązania do tradycji niepodległościowych, za krew przelaną w obronie ojczyzny” – napisał w lutym 2010 r. prezydent Lech Kaczyński. Ta idea, podtrzymana przez kolejnego prezydenta Bronisława Komorowskiego, została zrealizowana ustawą z 3 lutego 2011 r.
Żołnierzami Wyklętymi nazwano uczestników powojennej konspiracji przeciwko narzuconym przez Sowietów władzom Polski Ludowej. Wielu z nich było bohaterami walk z niemieckim okupantem podczas II wojny światowej.
W nawiązaniu do tego święta, w internacie Zespołu Szkół Technicznych im. W.St. Reymonta w Czartajewie, wychowankowie z wychowawcami, głęboko poruszeni obecną sytuacją na Ukrainie z dużą wrażliwością odpowiadali na pytanie:„ Czym jest patriotyzm”? Podczas wspólnych rozważań, zapoznani z wcześniej z wynikami ankiety CBOS z platformy edukacyjnej Ministerstwa Edukacji i Nauki, przeprowadzili własny sondaż na temat patriotyzmu. Z listy przedstawionej poniżej wybierali trzy najważniejsze odpowiedzi.
- Walka w obronie kraju w razie zagrożenia
- Uczciwa praca, rzetelna nauka
- Przestrzeganie prawa, płacenie podatków
- Udział w wyborach, aktywność polityczna
- Znajomość historii i tradycji ojczystych
- Ochrona zdrowia obywateli i środowiska naturalnego
- Uroczyste obchodzenie świąt państwowych
- Działalność charytatywna i wolontariat
- Szacunek i pomoc dla obywateli innych państw
- Duma z osiągnięć wybitnych Polaków
Po zebraniu danych i ich analizie otrzymaliśmy wyniki świadczące o tym, że na pierwszym miejscu wychowankowie stawiają walkę w obronie kraju w razie zagrożenia. Na drugim miejscu znalazła się odpowiedź: znajomość historii i tradycji ojczystych. Na trzecim miejscu wskazano dumę z osiągnięć wybitnych Polaków. Pojawiały się również inne wybory, ale zdecydowanie wygrały wskazania wymienione powyżej. Świadczą one o umiłowaniu własnego kraju i szacunku do ojczyzny przez naszych uczniów.
Zajęcia przeprowadziła i opracowała Walentyna Homanowska.