NARODOWY DZIEŃ PAMIĘCI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH

1 marca – NARODOWY DZIEŃ PAMIĘCI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH

W  2011 roku  Sejm Rzeczpospolitej Polskiej uchwalił ustawę o ustanowieniu

1 marca święta państwowego  – Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Rok wcześniej projekt ustawy skierował do Sejmu prezydent Lech Kaczyński – była to jedna z ostatnich inicjatyw ustawodawczych tragicznie zmarłej głowy państwa.„Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych ma być wyrazem hołdu dla żołnierzy drugiej konspiracji za świadectwo męstwa, niezłomnej postawy patriotycznej i przywiązania do tradycji niepodległościowych, za krew przelaną w obronie ojczyzny” – napisał w lutym 2010 r. prezydent Lech Kaczyński. Ta idea, podtrzymana przez kolejnego prezydenta Bronisława Komorowskiego, została zrealizowana ustawą z 3 lutego 2011 r.

Żołnierzami Wyklętymi nazwano uczestników powojennej konspiracji przeciwko narzuconym przez Sowietów władzom Polski Ludowej. Wielu z nich było bohaterami walk z niemieckim okupantem podczas II wojny światowej.

W nawiązaniu do tego święta,  w internacie Zespołu Szkół Technicznych im. W.St. Reymonta w Czartajewie, wychowankowie z wychowawcami, głęboko poruszeni obecną sytuacją na Ukrainie z dużą wrażliwością odpowiadali na pytanie:„ Czym jest patriotyzm”? Podczas wspólnych rozważań, zapoznani z wcześniej  z wynikami ankiety CBOS z platformy edukacyjnej Ministerstwa Edukacji i Nauki, przeprowadzili własny sondaż na temat patriotyzmu.  Z listy przedstawionej poniżej wybierali trzy najważniejsze odpowiedzi.

  1. Walka w obronie kraju w razie zagrożenia
  2. Uczciwa praca, rzetelna nauka
  3. Przestrzeganie prawa, płacenie podatków
  4. Udział w wyborach, aktywność polityczna
  5. Znajomość historii i tradycji ojczystych
  6. Ochrona zdrowia obywateli i środowiska naturalnego
  7. Uroczyste obchodzenie świąt państwowych
  8. Działalność charytatywna i wolontariat
  9. Szacunek i pomoc dla obywateli innych państw
  10. Duma z osiągnięć wybitnych Polaków

Po zebraniu danych i ich analizie otrzymaliśmy wyniki świadczące o tym, że na pierwszym miejscu wychowankowie stawiają walkę w obronie kraju w razie zagrożenia. Na drugim miejscu znalazła się odpowiedź: znajomość historii i tradycji ojczystych.        Na trzecim miejscu wskazano  dumę z osiągnięć wybitnych Polaków. Pojawiały się również inne wybory, ale zdecydowanie wygrały wskazania wymienione powyżej. Świadczą one o umiłowaniu własnego kraju i szacunku do ojczyzny przez naszych uczniów.

Zajęcia przeprowadziła i opracowała Walentyna Homanowska.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.